2010-10-04

Handlar vi efter Guds ord, eller lyssnar vi bara?

När jag läste Biblen i morse så slogs jag av följade tanke:

Jag läste Luk 6:46-49 (Sv. Folkbibeln)
Liknelsen om de två husbyggarna
"Varför kallar ni mig Herre, Herre, när ni inte gör vad jag säger? Den som kommer till mig och lyssnar till mina ord och handlar efter dem, vem han är lik, det skall jag visa er. Han liknar en man som byggde ett hus och grävde djupt och lade grunden på klippan. När floden sedan kom, vräkte den sig mot huset, men den kunde inte skaka det, eftersom det var välbyggt. Men den som lyssnar och inte handlar liknar en man som byggde ett hus på marken utan att lägga någon grund. Floden vräkte sig mot huset som genast rasade, och förödelsen blev stor för det huset. "

En välkänd liknelse, kanske så känd att vi inte längre läser vad som faktiskt står... Det jag slogs av är att även vi som troende nog har lätt för att inte se orden: "och handlar efter dem" och istället ta för givet att vi som kristna självklart är som den vise mannen. Han som grävde djupt och byggde ett stadigt hus.
Men kan det vara så att frågan faktiskt är lika relevant för oss var och en?
Jag tror att vi är många som har läst ur Bibeln många gånger och som kommit till tro på Jesus. Vi kallar Jesus vår Herre och vi lyssnar till hans ord. Men handlar vi efter dem? Jag talar lika mycket till mig själv som till någon annan nu. Och vad innebär det att "handla efter dem" (Guds ord), här och nu?

Kan det vara så att om våra liv inte bär vittnesbörd om att vi följer Honom, så tror vi faktiskt inte på det vi tror på?!
Och då skulle vi vara som den mannen som inte var vis, och då kan vårt "bygge" skaka och rasa...
Allvarliga ord, men väl värt att reflektera över och överväga om något behöver ändras i mitt/ditt liv.
Och även om liknelsen handlade om ett bygge, så handlar inte livet om det, utan snarare om en relation med Jesus och vad det får för konsekvenser.
Livet med Gud handlar verkligen inte om att vi skulle bli frälsta genom vad vi gör! Och ändå är det faktiskt så med vår tro att om den inte får praktiska konsekvenser i vårt liv så vittnar våra liv istället om att något annat.
Sök Gud i detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar